Behandling af personoplysninger i rekrutteringsprocessen
FORMÅL
At sikre at behandlingen af personoplysninger i rekrutteringsprocessen hos Brand & Redning MidtVest foregår på en rimelig og gennemsigtig måde.
Hos Brand & Redning MidtVest registreres og indsamles oplysninger om ansøgeren elektronisk. Personoplysninger der indsamles som led i rekrutteringsprocessen vil blive behandlet med den fornødne sikkerhed og fortrolighed, og oplysningerne vil alene være tilgængelige for de medarbejdere som indgår direkte i rekrutteringsprocessen.
For at kunne behandle ansøgninger registrerer vi i forbindelse med modtagelse af ansøgninger almindelige personoplysninger (Navn, adresse, telefon, køn mm.) samt andre relevante oplysninger fra ansøger eller eventuelt fra offentlig tilgængelige kilder, i relevante IT-systemer. Vores behandlingsgrundlag er databeskyttelseslovens §12, stk. 2 samt databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 b.
Når Brand & Redning MidtVest modtager en elektronisk ansøgning får ansøgeren en bekræftelse på, at den er modtaget. Indkaldelse til samtale vil typisk ske via e-mail og/ eller telefon.
Fremkommer der oplysninger under jobsamtalen, som ikke er nævnt i ansøgningen, kan disse noteres, hvis det vurderes at være relevant i forhold til vurderingen af, om ansøgeren skal tilbydes en stilling. I disse tilfælde vil vores behandlingshjemmel være databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, b.
Er der ønske om at indhente reference, vil ansøger bliver spurgt mundtligt om samtykke hertil. Der kan efter aftale med ansøgeren indhentes:
"neutrale" oplysninger, fx ansættelsestidspunkt, arbejdsopgaver mv.
subjektive oplysninger, fx ansøgerens faglige eller sociale kompetencer.
følsomme oplysninger, fx helbred
oplysninger om strafbare forhold.
Der vil kun anmodes om oplysninger om en ansøgers eventuelle strafbare forhold, hvis det er relevant i forhold til den stilling, som den pågældende ansøger. I tilfælde hvor leder ønsker at gennemføre personlighedstest, vil vi hos Brand & Redning MidtVest indhente ansøgerens samtykke, hvis der fremgår følsomme oplysninger af personlighedstesten.
De ansøgere, der har været til jobsamtale, får svar enten via mail eller telefon. Ved ansættelse vil oplysninger modtaget og behandlet i forbindelse med rekrutteringsprocessen blive opbevaret på personalesagen.
Når stillingen er besat, sendes skriftligt afslag til øvrige ansøgere, hvorefter informationer om ansøgere hurtigst muligt, og senest 6 måneder efter afslag er givet, vil blive slettet og fysiske dokumenter makuleret. Ved ønske om at opbevare oplysninger i en begrænset periode med henblik på eventuel senere ansættelse, vil ansøgerens samtykke blive indhentet. Ansøgeren vil i den sammenhæng oplyses om, at han eller hun kan trække samtykket tilbage når som helst. Vi gemmer kun dine oplysninger så længe, som vi har behov for dem i forhold til bogføringsloven, samtykkeregler, forældelsesregler og/ eller anden lovgivning.
Hos Brand & Redning MidtVest opbevarer vi oplysninger om vores ansatte så længe der er et administrativt behov for det. Vi kan videregive eller overlader dine personoplysninger til eksterne modtagere, herunder vores databehandlere, rådgivere og til de for opgaven eventuelt nødvendige samarbejdspartnere. Vi giver ikke dine oplysninger til nogen uden en god grund.
Brand & Redning MidtVest bruger ikke profilering i vores behandling.
Nogle af vores databehandlere kan være beliggende udenfor EU/EØS, men alle med lovligt overførselsgrundlag.
HVILKE RETTIGHEDER HAR DEN REGISTREREDE:
Når vi behandler dine oplysninger, har du følgende rettigheder:
Du har ret til indsigt og berigtigelse , dvs. du kan når som helst anmode om at se dine persondata og berigtige/opdatere oplysningerne.
Du har ret til at anmode om sletning , dvs. du kan få dine personoplysninger slettet, medmindre vi af regnskabsmæssige eller juridiske årsager skønner, at det er nødvendigt at beholde dem i en længere periode. Oplysningerne slettes senest, når eventuelle formueretlige krav er forældet.
Du har ret til begrænsning af behandling , dvs. du kan styre eventuel begrænsning af behandlingen.
Du har ret til indsigelse , dvs. du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
Du har ret til at få overført oplysninger (dataportabilitet) . Det betyder, at du til enhver tid kan hente eller få tilsendt oplysninger.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
Klage til Datatilsynet . Hvis du ønsker at klage, vil vi selvfølgelig være glade for, at blive orienteret og gøre hvad vi kan for at gøre dig tilfreds, men du er altid berettiget til at klage direkte til Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, Tlf. 3319 3200 eller e-mail dt@datatilsynet.dk, se evt. mere på www.datatilsynet.dk.
Du kan altid kontakte os, hvis du har spørgsmål eller ønsker at gøre brug af dine rettigheder.
KONTAKTOPLYSNINGER PÅ DEN DATAANSVARLIGE:
Brand og Redning MidtVest
H P Hansens Vej 112B
7400 Herning
Tlf.: 96 28 11 12
Mail: post@brmv.dk
Databeskyttelsesrådgiver (DPO) kan også kontaktes direkte:
DPO: Vicky Lorenzen
VBL Rådgivning ApS
Bygmestervej 5
5750 Ringe
Telefon 93 10 11 11
info@vbl.dk
CVR: 41921161
Print dette punkt